De kracht van aandacht

Wij zijn ROC TOP. Een kleine mbo met aandacht voor jou. En dat is belangrijk. Want alles wat je aandacht geeft groeit. Maar wat is aandacht nou precies? Voor iedereen is dat anders. Wij gingen de klassen langs en vroegen het aan studenten en docenten.
Felitciano Burnett, student Medewerker maatschappelijke zorg niveau 3 De Donge

‘Als ik moet optreden in het buitenland krijg ik van mijn mentor een aangepast lesrooster.’



Aandacht voor dromen Mijn grote passie is muziek maken. Daar ben ik dan ook de hele week druk mee. Met mijn band – Rootsriders – repeteer ik veel. We toeren door het hele land en zijn ook al meerdere keren op televisie geweest. Bij De Wereld Draait Door, Koffietijd en Het Klokhuis. Om na een optreden de volgende ochtend weer fris in de klas te zitten is soms een uitdaging. Gelukkig denken de docenten met mij mee en sta ik er niet alleen voor. Ze zijn op de hoogte van mijn muzikale droom.

Een eigen ritme Het betekent niet dat ik de kantjes ervan af kan lopen. Huiswerk maken of leren voor toetsen doe ik meestal onderweg naar een optreden toe. Ik krijg ook vaak een berichtje van een docent of het nog gelukt is met een opdracht die ingeleverd moet worden. Eigenlijk volg ik een opleiding op maat. Ik kan mijn passie uitoefenen en blijf toch bij met de rest van de klas.

Altijd gemotiveerd Mijn motivatie om naar school te gaan en scherp te blijven tijdens de lessen is te danken aan de steun en het vertrouwen dat ik van de docenten krijg. Zonder deze aandacht was ik misschien al afgehaakt. Nog een paar maanden en dan heb ik mijn diploma. Dat klinkt toch als muziek in de oren?

Paul Nagtegaal, docent Handel & Ondernemerschap in Amsterdam

‘Met onze groepsapp houdt iedereen elkaar gemotiveerd en scherp!’



Whatsapp 1… 5… 38… 70 appjes! Ze blijven binnenstromen in de groepsapp van mijn mentorklas. Soms is appen makkelijker dan praten. Of het nou over lesstof gaat of een gebeurtenis in de wereld wat op dat moment speelt. Ik merk dat mijn leerlingen behoefte hebben aan een luisterend oor. Ik ben erg betrokken bij mijn leerlingen en ze kunnen me 24/7 bereiken. Ik geef ze graag aandacht en ga met ze in gesprek, dat houdt ze scherp en gemotiveerd.

Samen kom je verder Elke maand organiseer ik een studentenactiviteit. Dit versterkt de saamhorigheid en leert de studenten samen te werken, maar er ook voor elkaar te zijn. Niet alleen sport verbroedert. Ook een barbecue aan het IJ doet wonderen voor de motivatie. Bij ROC TOP studeer je niet alléén, maar doe je het samen. Als je goed samenwerkt, wordt iedereen daar beter van.

Meer dan lesgeven Bij ROC TOP geven docenten meer dan alleen les. Het creëren van een veilige leer- en leefomgeving, waar iedereen gehoord en gezien wordt, is net zo belangrijk. Mijn doel is niet dat mijn studenten hun diploma halen, maar dat zij hun diploma halen met een lach op hun gezicht en supergemotiveerd zijn voor de toekomst!

Suna de Wandeler, student Leisure & Hospitality niveau 4 in Amsterdam

‘Een grote keuze voor je kiezen. Dat doe je liever niet alleen.’



De grote keuze
Ik was 16 jaar, zat in mijn laatste jaar van het vmbo en had nog geen studie gekozen. Moest ik nu al mijn toekomst bepalen? Ik wist het gewoon echt niet. Tot een oud-student van ROC TOP bij ons op school kwam vertellen over ROC TOP. Het verhaal sprak me meteen aan. Een kleine, maar fijne school: ‘bestaan die?’, dacht ik bij mezelf.

Een makkelijke keuze
Niet veel later bezocht ik een Open Huis van ROC TOP. De sfeer, de mensen, de opleiding… Het was precies wat ik zocht. De keuze waar ik als een berg tegenop zag werd ineens heel makkelijk. Ik was zo enthousiast dat ik geen andere Open Huizen meer heb bezocht en me heb ingeschreven bij ROC TOP.

De juiste keuze
Inmiddels zit ik in mijn tweede jaar en ben ik nog steeds blij. Het zit ‘m in de kleine dingen. We kennen elkaar allemaal, er is altijd tijd voor een praatje en we worden als volwassenen behandeld. Hoe mijn toekomst er nu uitziet? Dat weet ik nog niet, maar dat komt wel goed. Hier bij ROC TOP kan ik altijd terecht voor advies, een praatje of luisterend oor. Last van keuzestress zal ik ieder geval niet meer hebben.

Daisy Blok, oud-student Leisure & hospitality executive niveau 4

‘Ik stapte over van een andere mbo en voelde me meteen thuis!’



Klein maar fijn Ik zat op een mbo en maakte voor mijn afstudeerjaar de overstap naar ROC TOP. Dat vond ik best spannend, maar het voelde meteen goed en vertrouwd! ROC TOP is niet groot, waardoor iedereen elkaar kent. Ik voelde me totaal geen nummer. Je zou het kunnen vergelijken met een dorpje: goede sociale controle, een veilige omgeving, maar het is vooral erg gezellig. Als instromer ging de overstap dan ook soepel.

Vakkennis De docenten van ROC TOP hebben veel kennis, ervaring en contacten binnen hun vakgebied. Zo hebben ze behoorlijk wat werkervaring in horeca of toerisme, voordat ze het onderwijs in gingen. Ze weten echt hoe het reilt en zeilt in de branche en dát maakt het verschil.

Toekomst Iedereen twijfelt over zijn toekomst, maar gelukkig denkt ROC TOP met je mee. Je staat er nooit alleen voor. Zo heb ik veel gesprekken gehad met mijn mentor over een vervolgopleiding. Diverse docenten wilden zelfs hun contacten inzetten voor een eventuele baan. Uiteindelijk koos ik ervoor om er een jaar tussenuit te gaan en te reizen. Ook een vorm van educatie. Nu werk ik in een restaurant, maar denk na over een opleiding aan het hbo.

Japheth Agyemang, oud-student Sport- en bewegingsleider niveau 3 in Amsterdam

‘Ik wilde stoppen, maar dankzij mijn docenten en medestudenten heb ik nu een diploma!’



Een moeizaam begin Toen ik aan mijn opleiding begon, was het toch zwaarder dan ik had verwacht. De lesstof was pittig en ik kwam er maar moeilijk doorheen. Soms had ik de neiging om maar met de hele opleiding te stoppen. Maar nu – drie jaar later – sta ik toch mooi met een diploma in mijn handen. Met dank aan mijn mentor, docenten en medestudenten.

Samen sterk Zelf was ik niet zo gemotiveerd, maar dankzij mijn klasgenoten en docenten ging alles goed. Mijn huiswerk maakte ik met een medestudent. Hier leerde ik erg veel van. Maar degene die echt lof verdiend is mijn mentor. Die heeft mij altijd bijgestaan. Ook in moeilijke tijden. Het is fijn dat er iemand is waar je altijd bij terecht kan. En die je oprecht wil helpen.

Sportieve toekomst Op dit moment werk ik veel met kinderen. Ik had een aantal jaar geleden nooit gedacht dat ik nu les zou geven aan grotere groepen. Mijn toekomst ziet er goed uit. Misschien dat ik volgend jaar begin met een andere sportopleiding, maar voorlopig sta ik liever op het sportveld.

Mike Stuart, student tweedejaars Pedagogisch medewerker niveau 4

‘Een docent vroeg mij naar mijn droom, dat vond ik zo bijzonder.’



Goede sfeer
Ik ben best jong, maar ik weet al heel lang wat ik later wil gaan doen: werken met moeilijk opvoedbare of autistische kinderen. Iedereen in mijn omgeving vindt mij een ‘mensen-mens’, ik ben heel sociaal en help anderen graag. In mijn laatste jaar van het vmbo heb ik samen met mijn ouders een Open Huis van ROC TOP bezocht. Wat me gelijk opviel was dat de school niet groot was en er een goede sfeer hing. Eén docent vroeg me zelfs naar mijn droom en dat vond ik zo bijzonder. Geen algemeen praatje, maar gelijk de diepte in. Het was mij gelijk duidelijk dat dit een school is waar de studenten gezien worden en er samen aan de toekomst wordt gebouwd.

Ambities
Nu zit ik in mijn tweede en tevens laatste jaar en kan dat gevoel van toen bevestigen. Ook ik heb weleens getwijfeld, niks komt vanzelf. Gelukkig is er wekelijks een een-op-een contactmoment met mijn mentor, waar we mijn ambities bespreken en de routes hoe deze te behalen. Hallo hbo: here I come! En de docent die me naar mijn droom vroeg tijdens het Open Huis, die kom ik weleens tegen op de gang. Ook al krijg ik geen les van hem, hij spreekt me altijd aan en vraagt hoe het gaat. Vervelend? Echt niet, ik word gezien!

Younes El Kaci, docent Economische vakken in Amsterdam

‘Hij kwam nooit op tijd. Na een kopje koffie veranderde alles.’



Altijd te laat
Een band creëren tussen de student en docent is noodzakelijk vind ik. Aandacht brengt ze verder, zonder twijfel. Zo ook een inmiddels oud-student van mij. Hij kwam uit een dorp in het zuiden van Nederland. Verhuisde naar Amsterdam voor zijn studie en kwam in mijn klas. Hij had moeite met op tijd komen.

Kopje koffie
Dit moet anders dacht ik. Dus zijn we een keer koffie gaan drinken na school en daar kwam de aap uit de mouw. Hij moest wennen aan de drukte van de stad, maar ook aan de klas en op kamers wonen was best eenzaam. Hij had faalangst. Heel herkenbaar allemaal. Na een paar gesprekken en een duwtje in de goede richting voelde hij zich weer top.

Stroomversnelling
Vorig jaar deed hij niveau 2, maar ik zag dat hij meer kon en adviseerde hem een 21+ test te doen. Deze capaciteitentest voor het hbo haalde hij moeiteloos. Toen werd voor mij helemaal duidelijk: aandacht – in welke vorm dan ook – kan iemand echt verder brengen.

Manon Borst, docent Loopbaan & Burgerschap in Almere

‘Ik denk altijd aan de toekomst van studenten. Ook als ik ze geen les meer geef.’



Iedereen kent elkaar
Ik geloof in de kracht van een kleinschalige mbo, waar studenten en docenten elkaar goed kennen. Bij ROC TOP worden studenten écht gezien. Zo kreeg ik onlangs de vraag of ik een student kende die met een groep internationale studenten het Europees Parlement in Brussel wilde bezoeken. Omdat ik mijn (oud-)studenten zo goed ken, moest ik meteen denken aan een studente waar ik vorig jaar les aan gaf. Vanwege haar interesse in politiek was dit een unieke kans.

Geen paniek!
Ze was meteen enthousiast. Er was alleen nog één uitdaging: er moest een motivatiebrief geschreven worden. Paniek in de tent! Helemaal omdat de brief de volgende dag al ingestuurd moest worden. Ik gunde het haar zo, maar ik vond dat zij zelf moest bedenken hoe ze dit wilde aanpakken. Ik zou luisteren en meedenken. Trots was ik op haar inspanningen en de uiteindelijke brief.

Ping-ping, ping-ping
‘Manon, weet jij al wat? Heb je al wat gehoord?’ Ik kreeg bijna elk uur een appje. Aan het einde van de middag stond ze opeens voor me en sprong me om mijn nek: ‘in the pocket!’. Het geeft mij veel voldoening dat ik op deze manier kan werken en iets extra’s kan bieden aan studenten.

Soner Kilic, student Juridisch medewerker niveau 4 in Amsterdam

‘Zo veel vragen, zo weinig antwoorden. Samen met mijn docent heb ik ze gevonden.’



Twijfels en onzekerheden
Is dit wel de juiste opleiding voor mij? Moet ik het wel afmaken? Wat zullen mijn ouders wel niet denken als ik ermee stop? En wat na mijn diploma? Als ik verder ga studeren, welke studie dan? Zal ik er een jaar tussenuit gaan, misschien even werken? Zo veel keuzes, zo veel stress.

Vertrouwen winnen
Gelukkig kon ik terecht bij mijn docent Recht. Een geweldige gozer, kan urenlang met hem praten. Hij geeft geweldig les. De manier hoe hij met zijn studenten omgaat, heel volwassen en serieus, maar ook in voor een grap. De combinatie is fantastisch. Zijn vertrouwen in mij en goede adviezen hebben mij geholpen om door te zetten. ‘Jij kunt dit. Ik weet het zeker!’

Grenzen verleggen
Ik zit inmiddels in mijn laatste jaar en loop 4 dagen per week stage bij de gemeente en ga ook 1 dag naar school. De finish is in zicht. Nog een paar maanden en dan mag ik het felbegeerde papiertje in ontvangst nemen! En ik heb een nieuwe droom: emigreren naar Japan en Japans leren. Dream big, work hard! Zonder twijfel een mooi avontuur.

Maud Gussenhoven, docent Loopbaan & Burgerschap

‘De zoektocht naar een mooie toekomst doe je samen.’



Energie krijgen en geven
Inmiddels sta ik alweer vier jaar voor de klas en kan met volle overtuiging zeggen dat ik de
mooiste baan van de wereld heb, maar écht! Het contact met mijn studenten geeft me
energie. En die energie hoop ik weer terug te geven aan mijn studenten.

De zoektocht
Eén van de moeilijkste vragen die je kunt stellen aan een 16-jarige is: wat wil je later worden?
Het merendeel weet het namelijk écht niet. ‘Waar ben ik goed in? En wat past bij mij?’ Dat
zijn vragen waar ik samen met de student achter probeer te komen. Op school, maar ook
daarbuiten. We stappen dan ook vaak ‘de maatschappij’ in. Ik merk dat de studenten hier
behoefte aan hebben en ik anticipeer daarop: onderwijs is juist ook buiten op te zoeken.

Een mooie basis
Omdat de klassen bij ROC TOP klein zijn, voelen mijn studenten zich gezien en gehoord. En dat is belangrijk in de zoektocht. Door samen te werken kunnen we namelijk een mooie basis leggen voor een nog mooiere toekomst.

Bryan Kinneging, student Onderwijsassistent niveau 4 in Almere

‘Van vmbo naar mbo… Een hele stap, maar gelukkig helpt het stappenplan!’



Dromen
Mijn droom is om voor de klas te staan. Maar hoe kan ik kinderen iets leren, als ik zelf mijn huiswerk niet op tijd af heb? De overstap van het vmbo naar het mbo vond ik spannend. Het liep niet heel lekker. Dat merkte mijn mentor bij ROC TOP meteen. Een luisterend oor en een stappenplan zorgden ervoor dat ik weer snel bij was.

Stappen zetten
In zo’n stappenplan staan onder andere een realistische planning en in detail wat ik precies moet aanleveren. Het klinkt heel simpel, maar het heeft me echt geholpen. Het zorgt voor veel structuur en als het wat minder gaat, is je mentor er als de kippen bij. ‘Bryan, gaat het goed met je? Als je spaak loopt met je planning, dan kijken we mee hè’. Docenten doen er alles aan om het beste uit je te halen. Weet niet of het toevallig is, maar het lijkt alsof ze erop aangenomen worden.

Keihard knallen
Af en toe een schop onder m’n kont heeft me echt verder gebracht. Inmiddels zit ik alweer in mijn laatste jaar. Dit jaar ga ik knallen en alles halen. En wie weet kom ik weer terug, maar dan als docent bij ROC TOP.

Ontdek zelf de kracht van aandacht!

Kom naar ons Open Huis op 24 januari

Meer informatie

Benieuwd naar onze opleidingen?

Bekijk ze hier!

Alle opleidingen