MADE BY 020 event: licht, geluid, camera en ACTIE!

17 jan 2019 / 09:02

Op 16 januari vond in de Q-factory het eindevent van MADE BY 020 –  traject 5 plaats. Maar liefst 23 ROC TOP studenten van campus Events & Hospitality hebben 12 weken samen met andere mbo-studenten hard gewerkt aan diverse challenges. Op deze rijk gevulde avond met inspirerende spreker en dansers presenteerde de teams de oplossing voor hun challenge! Rutger van der Veen, projectmedewerker van Made by 020, begon de avond met een terugblik van het traject. Van Kick- Off tot groepsbijeenkomsten en van netwerkgesprekken bij het Amstel hotel tot een workshop pitchen. 1 ding was in elk geval zeker, de studenten hebben niet stil gezeten.

Daar was dan het moment, het eerste team mocht het podium op om te pitchen. Nissan en Floortje van de challenge: “Hoe kunnen hotels ervoor zorgen dat ook inwonende Amsterdammers hotels binnenlopen en er zo minder gescheiden werelden ontstaan tussen toeristen en Amsterdammers.” Tijdens hun eerste netwerkgesprek waren zij er achter gekomen dat hotels al veel doen aan de challenge. Nu is het de beurt aan de toeristen en de Amsterdammers vond dit team. Zij bedachten om posters te laten maken die aanmoedigen tot een ontmoeting. Wat een tof idee!  Hierna was het de beurt aan Chiara en Senna die zich met hun team hebben gebogen over de challenge “Hoe enthousiasmeren we de Amsterdammer voor stadswarmte?” Zij vonden dat je de stad eerst moet informeren over stadswarmte en bedachten de campagne “Hoe heet ben jij” met de slogan “Heb jij een warm hart voor een betere wereld”.  Dat worden in 2019 vast meer woningen die gebruik gaan maken van stadswarmte!

Yassine en Darnell mochten daarna presenteren over hun challenge: “Ontwikkel een campagne waarmee vmbo’ers warm worden gemaakt voor een mbo-opleiding in de bouw of techniek”  Zij bedachten de campagne: Wat je niet kent, kan je ook niet kiezen. Met deze campagne willen ze stickers met QR code door de stad hangen. Wanneer je de code scant krijg je een filmpje te zien met informatie over de bouw en techniek. De challenge “Bedenk een programma voor jongeren bij het Stedelijk Museum waardoor jongeren sneller het museum bezoeken met hun mbo-card.” was daarna aan de beurt. ROC TOP-per Nienke en Monischa stonden namens hun team te shinen op het podium. Zij hebben een toffe workshop ontwikkelt en hiervoor een promofilm gemaakt. Deze film hadden de studenten enorm professioneel in elkaar gezet. Als laatste maar zeker niet de minste mochten Isis en Fleur op het podium hun idee pitchen. Zij hebben een oplossing gevonden voor de challenge “Hoe kunnen we voorkomen dat jongeren in de schulden komen door hun smartphone?” Tijdens het onderzoek van dit team kwamen zij erachter dat veel jongeren niet wisten wat een BKR registratie was of waar je naar toe kan als jeschulden hebt of dreigt te krijgen. De oplossing is dan ook een Quiz waarbij je op een leuke manier kan leren en als beloning 5 euro factuurkorting of gratis MB’s. Alle studenten hebben na de presentaties hun ideeën nog mogen presenteren bij hun kraampjes. Wat een ideeën markt creëerde. Hierdoor konden geïnteresseerden nog even verder praten met de studenten over hun oplossingen.Kortom het was een feestelijke en inspirerende avond met als klap op de vuurpijl het felbegeerde Made by 020 certificaat!

Made by 020 is een netwerkprogramma voor ambitieuze mbo-studenten.  Samen met bedrijven en organisaties in en rondom Amsterdam lossen de deelnemers maatschappelijke uitdagingen op voor de stad. Daarnaast bouwen ze een relevant professioneel netwerk op en leren ze 21ste eeuwse vaardigheden. Het programma duurt 12 weken, start tweemaal per jaar en deelname is gratis. Made by 020 is een programma in opdracht van gemeente Amsterdam.

Deel dit artikel