Onderwijs als wapen tegen ongelijkheid

Het project Urban Onderwijs wil de kansen van álle leerlingen vergroten!

Het onderwijs heeft een belangrijke rol in het bestrijden en verkleinen van ongelijkheid. Kinderen uit kansarme gezinnen kunnen door onderwijs ontkomen aan armoede en achterstand. Dat zou zo moeten zijn, maar helaas blijkt de kansenongelijkheid juist toe te nemen.

Kinderen krijgen een lager advies op basis van de sociaaleconomische positie van hun ouders. Deze kinderen beginnen met 3-0 achterstand in het onderwijs en halen dat niet meer in. Vooral in de steden geldt: wie als dubbeltje geboren wordt, wordt nooit een kwartje… Docenten hebben op hun beurt te maken met superdiverse klassen, leerlingen met allerlei problematiek en een grote druk vanuit de samenleving. Lesgeven in de grote stad vergt een andere taal, andere codes. Welke taak heeft het onderwijs in het vormen van kritische en zelfstandige burgers? En wat moeten docenten daarvoor kunnen?

Het project Urban Onderwijs & ROC TOP

Urban Onderwijs bestaat uit een documentaire, een boek en een 7-delige talkshow, waarin docenten uit po, vo, mbo en hbo, maar ook onderwijskundigen, docentenopleiders onderzoeken hoe het onderwijs de kansen van álle leerlingen kan vergroten, ongeacht niveau, sociaaleconomische achtergrond of kleur. In het boek Urban Onderwijs antwoorden 32 docenten op de urgente vraag: hoe kan het onderwijs kansen vergroten? In het boek en in verschillende themafilms een bijdrage van onze eigen Mavis Manu, locatiecoördinator /docent van ROC TOP.


Mavis Manu met Abdelkader Benali (ambassadeur Gelijke Kansen Alliantie)
Mavis Manu met Abdelkader Benali (ambassadeur Gelijke Kansen Alliantie)

Een bijzonder oneerlijk spel: IQ110

Mavis Manu is locatie coördinator/ docent bij ROC TOP en een van de initiatiefnemers van het spel IQ110. Bij de lancering van Urban Onderwijs heeft Manu aan verschillende gasten het spel IQ110 aangeboden. IQ110 is een spel die onrechtvaardigheid in de klas wil elimineren. Dit doet het spel door docenten bewuster te maken en hen in verschillende situaties te laten ervaren wat onrechtvaardigheid met hun leerlingen doet. Ook laat het hen aan de slag gaan met online hulpmiddelen zodat zij uiteindelijk een actieplan voor eigen klas kunnen opstellen. Het spel kan ook als lesmateriaal worden ingezet tijdens mentoruur, LB en/of LOB, om het gesprek over kansenongelijkheid met studenten te bespreken en wat zij kunnen doen tegen kansenongelijkheid. Dit spel is mede mogelijk gemaakt door ROC TOP. Meer informatie over het spel kunt u vinden op de website van IQ110.

Talkshow

Inmiddels is de 7-delige talkshow gestart op 6 november. In deze talkshows van Urban Onderwijs spreekt Abdelkader Benali (ambassadeur Gelijke Kansen Alliantie) met wisselende tafelgasten over hoe het onderwijs de toegenomen segregatie op basis van sociaaleconomische achtergrond kan tegengaan. Meer informatie over de talkshows en hoe aan te melden is te lezen op de website van Urban Onderwijs. Komende tijd staan de volgende shows op de agenda:

  • Vrijdag 13 november, Aflevering 2: Hoe vergroten we de kans op een succesvol onderwijsproces?
  • Vrijdag 20 november, Aflevering 3: Hoe bereiden we leerlingen voor op de samenleving?
  • Maandag 23 november, Aflevering 4: Hoe zorgen docenten ervoor dat alle leerlingen zich gezien voelen?
  • Woensdag 2 december, Aflevering 5: Wat maakt lesgeven in de grote stad anders?
  • Donderdag 10 december, Aflevering 6: Welk onderwijs hebben leerlingen nodig voor hun toekomst?
  • Datum volgt nog, Aflevering 7: Hoe verkleinen we de toegenomen kansenongelijkheid?
Zwarte gaten zijn hol
#altijdblijvenleren
Het goede
antwoord is niet waar

Laat je niet in de maling nemen door de naam. Zwarte gaten zijn niet leeg, maar juist grote hoevelheden materie dat zo dicht op elkaar gepakt zit dat zelfs het licht de zwaartekracht niet kan weerstaan.