Spetterend eindevent Made by 020

07 jun 2019 / 08:50

Op maandag 3 juni was het zover: hét eindevent van het 6e traject Made by 020! 12 weken lang hebben de studenten er naartoe gewerkt. Deze editie werd versterkt door 7 studenten van ROC TOP.  Op deze avond pitchen ze de oplossing voor hun challenge, aan de bedrijven, vrienden en familie en aan wethouder Simone Kukenheim! Het was het drukst bezochte eindevent in de geschiedenis van Made by 020.

De avond begon met een spetterende dance-act van een studente van het artistieke college Pact+!. Hierna begon Rutger van der Veen, projectmedewerker van Made by 020, de avond met een terugblik op het traject. Van Kick- Off tot groepsbijeenkomsten en van netwerkgesprekken bij de Ziggo Dome tot een workshop pitchen. Één ding was in elk geval zeker, de studenten hebben niet stilgezeten. Na een korte introductie was het al gauw tijd voor de teams om hun oplossing van de challenges te presenteren.

De teams, steeds in wisselende formaties, hebben dit traject weer fantastisch pitches neergezet op het grote podium van de Q-Factory. De aftrap werd verzorgd door Bhody, Lucas en Naomi. Zij hielden zich bezig met de challenge ‘ Op welke manier kun je jongeren enthousiasmeren om de MBO Card te gebruiken’? Uit hun enquête bleek dat maar 30% van de mbo studenten de CJP pas gebruikt. Ook kwam uit hun onderzoek naar voren dat 40% van de jongeren het liefste via social media op de hoogte gehouden wil worden. De oplossing speelt hier mooi op in. Het team heeft 6 seconden filmpjes gemaakt, die als reclame voor Instagram, Facebook of Youtube kunnen worden afgespeeld, waarin meteen duidelijk wordt waar je CJP korting kunt gebruiken. Handig en snel!

Hierna was het de beurt aan Richard, die helemaal in zijn eentje op het grote podium de oplossing van de challenge ‘Hoe zorg je ervoor dat startende mbo-studenten kiezen voor een baan in de ouderenzorg?’ presenteerde. Dit is ‘’De week van de Canta’’ geworden met als slogan “daar moet vaart achter!’’. Het gaat om een projectweek met de focus op de ouderenzorg voor mbo studenten die net beginnen aan hun zorggerichte opleiding. Op deze manier willen ze het saaie en suffe beeld, het slechte imago, dat er bestaat van  de ouderenzorg verbeteren. En wie wil er nou niet een ritje in een Canta winnen?

Niet alleen verzinnen studenten originele oplossingen, ze komen ook in aanraking met nieuwe bedrijven. Richard kreeg bijvoorbeeld na het netwerkgesprek bij Tata Steel een berichtje op zijn LinkedIn of hij daar stage zou willen lopen!

Bij de derde challenge: ‘Hoe zou een museum er volgens jou in de toekomst uitzien om een belangrijke plek in de stad te zijn voor jongeren?’ was het de beurt aan Daniel en Eva. Zij hadden originele stickers ontworpen om musea onder jongeren te promoten, bijvoorbeeld door de Nametag van het Stedelijk Museum te gebruiken. Ook hadden ze een pakkend promotiefilmpje gemaakt om het publiek te laten zien hoe het in de praktijk werkt!

Vervolgens pitchten Yara en Arlette de oplossing voor hun challenge ‘Bedenk een oplossing voor de mismatch tussen jongeren en grote Retail bedrijven’. Tijdens de netwerkgesprekken kwam het team erachter dat jongeren vaak al na 3 maanden weer van baan verwisselen. Gaandeweg kwamen ze tot de oplossing en die ontstond eigenlijk vanuit hun eigen teamgevoel. In teamverband werken aan een challenge! Dat moeten ze ook bij bedrijven doen. Medewerkers kunnen via leuke groepsopdrachten prijzen winnen voor hun eigen team of filiaal: bijvoorbeeld de opdracht “maak het leukste filmpje op de werkvloer” en  win daarmee een uitje! Want ‘’TEAM = Together Everyone Achieves More.’’

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de Amsterdamse toerismesector duurzamer wordt?  Laura en Niké namen voor deze challenge het woord. Zij vonden dat er een belastingmaatregel getroffen moest worden: 1% meer toeristenbelasting en dit geld herinvesteren in duurzame oplossingen, zoals zonnepanelen en elektrisch vervoer. Ook komt er een potje voor kleinere bedrijven die moeilijker kunnen investeren in verduurzaming, zodat ook zij de stap naar groen kunnen zetten. Daarnaast krijgen bedrijven die het goed doen op het gebied van duurzaamheid een speciaal logo met de slogan ‘’Maak Amsterdam groen, zullen we het samen doen?’’ Het logo is in maar liefst 8 verschillende talen uitgebracht!

Last but not least waren Karlijn en Cheryana aan de buurt om te pitchen. Zij hadden de challenge: ‘Bedenk een creatieve oplossing voor woonruimte waar huurders tijdelijk kunnen wonen als hun huis verduurzaamd wordt’. Hiervoor bedachten ze “DuurzAmsterdam, ons toekomstplan’’ waarbij het concept van Tiny Houses wordt gebruikt in de vorm van containerwoningen. Deze woningen zijn aanpasbaar  voor elke gezinsgrote en doelgroep.

Na de pitches werd wethouder Simone Kukenheim geïnterviewd door Made by 020 deelnemers Eliyah en Sophie (ROC TOP studente). In het interview vertelde wethouder Kukenheim waarom ze Made by 020 zó belangrijk vindt. “Omdat studenten hier de kans aangrijpen om zich buiten hun studie te ontwikkelen”. Ook had de wethouder nog een tip voor de deelnemers en alle andere aanwezige mbo-studenten. “Durf aan mensen te vragen of je een dagje met ze mee kan lopen. Vooral directeuren of bestuurders vinden dit heel leuk.” De deelnemers van Made by 020 hebben op het gebied van netwerken in ieder geval al een mooie voorspong. Een van de studenten kwam gelijk die avond al op Rutger af om dit te vragen. Het zijn al echte netwerkers geworden!

Na het plenaire gedeelte konden de genodigden nog langs bij de kraampjes van elk team. Hier kregen de bezoekers extra uitleg over de oplossingen en het proces daarnaartoe. Het was wederom een zeer geslaagd traject waarin een grote groep mbo studenten het felbegeerde Made by 020 certificaat dubbel en dwars heeft verdiend!

Deel dit artikel