Facilitair leidinggevende

Richting: Facility
Niveau: 4
Leerweg: BOL 
BOL
Duur: 3 jaar
Startdatum: augustus 2021
De opleiding Facilitair leidinggevende is onderdeel van de Amsterdam Facility Academy. Een nieuwe leerlijn met facilitaire opleidingen van niveau 1 tot en met 4 op de campus Events & Hospitality in Amsterdam-Noord.

Wat doe je als facilitair leidinggevende?

Als facilitair leidinggevende werk je bijvoorbeeld bij een bank, ziekenhuis of conferentiecentrum. Je doet het beheer en onderhoud van de gebouwen of afdelingen. Je coördineert de schoonmaak, de catering en andere facilitaire werkzaamheden. Zo zorg je dat je collega’s veilig en gezond kunnen werken. Ook het aansturen van medewerkers hoort bij je taken. Je houdt de inkopen en voorraden bij, lost klachten op, maakt begrotingen en bewaakt de financiën. Jij hebt het overzicht en je rapporteert aan het management. Je werkt vaak op wisselende tijden, soms ook ’s avonds of in het weekend.

Iets voor jou? 

Voor deze opleiding heb je de volgende eigenschappen nodig:

  • je gaat goed met mensen om
  • je houdt van aanpakken
  • je kunt goed zelfstandig werken
  • je kunt goed in een team werken
  • je bent servicegericht
  • je hebt verantwoordelijkheidsgevoel
  • je bent stressbestendig
  • je bent flexibel, ook in je werktijden
  • je vindt leidinggeven leuk

Meer info over de opleidingen in de Facilitaire Dienstverlening


Wat leer je?

ROC TOP werkt veel samen met het bedrijfsleven. Zo krijg je modern en praktijkgericht onderwijs. Tijdens de opleiding krijg je les van docenten met veel ervaring in de facilitaire dienstverlening. ROC TOP besteedt veel aandacht aan samenwerken, overleggen, plannen, organiseren en communiceren.

Je start in een gemeenschappelijk basisjaar Facilitair Leidinggevende. 

In het eerste jaar leer je hoe je bijeenkomsten organiseert, gegevens in informatiesystemen verwerkt en veiligheid bevordert. Ook wordt er veel aandacht besteedt aan het onderhoud van gebouwen en apparatuur. De klant staat centraal tijdens jouw opleiding, je leert hoe je klachten signaleert en verbeterpunten afhandelt.

In het tweede en derde jaar krijg je theorie over hoe je onder andere een uitvoeringsplan maakt , contractbeheer uitvoert, de financiën beheert en afspraken afstemt met het management. Je leert leidinggeven aan een team, collega’s begeleiden, taken verdelen en gesprekken voeren. De leeractiviteiten pas je toe in de praktijk tijdens jouw stages.

Een eigen onderneming willen starten na je opleiding? Met deze opleiding leren wij jou hoe je dat doet. 

Lees meer


Keuzedelen

Om deze mbo-opleiding nog beter aan te laten sluiten op het hbo en/ of jouw toekomstige job, kies je tijdens je opleiding één of meerdere keuzedelen. Je kunt kiezen uit keuzedelen die iets extra’s toevoegen (verbreden) of keuzedelen waarmee je dieper ingaat op stof die je al geleerd hebt (verdiepen).[/uitklapper]

Na je opleiding

Na je opleiding kun je kiezen voor een baan, een vervolgstudie of een eigen bedrijf. Ook dan kun je bij ons terugkomen, om je te specialiseren of bij te scholen.

Beroepen

Je kunt aan de slag als leidinggevende op de facilitaire afdeling van bijvoorbeeld:

  • een bedrijven-verzamelpand
  • een cateringdienst
  • een hotel
  • een evenementenbureau
  • een bank
  • een conferentiecentrum
  • een schoonmaakbedrijf
  • een vliegveld

Doorstuderen?

Na deze opleiding kun je prima doorstromen naar:

  • Hogere Hotelschool
  • Hbo Facility Management
  • Hbo Vrijetijdskunde
  • Hbo Personeelsmanagement
  • Hbo Lerarenopleiding
Lees meer
Proef de sfeer, ontdek je campus.
Ontdek de campus
Het Amerikaanse woord Yankee is afkomstig van de Nederlandse namen Jan en Kees
#altijdblijvenleren
Het goede
antwoord is waar

Er bestaan veel theorieën over het ontstaan van het woord Yankee. De enige theorie die niet is ontkracht stelt dat Yankee is afgeleid van Jan-Kees. In de 17e eeuw kwamen de namen Jan, Kees en Jan-Kees vaak voor in Nieuw-Amsterdam.