Marketing & Communication Specialist

Richting: Business Services
Niveau: 4
Leerweg: BOL 
BOL
Duur: 3 jaar
Startdatum: september 2023

Wat doe je als Marketing & Communication Specialist?

Als Marketing & Communication Specialist werk je bijvoorbeeld op de marketing- of communicatie-afdeling van een bedrijf. Het is creatief en afwisselende werk. Binnen het bedrijf heb je veel contact met je collega’s (= interne communicatie). Je zorgt dat de informatie op intranet up-to-date is. En je organiseert bijvoorbeeld de personeelsdag. Buiten het bedrijf heb je ook veel contact met mensen (= externe communicatie). Je ontwikkelt promotiemateriaal en je houdt de social media en de website bij. Je doet ook marktonderzoek. Door het afnemen van (online) enquêtes en interviews verzamel je informatie over een bepaald product. Met de analyses van deze gegevens stel je een rapport samen. Hierin staat de juiste marketingstrategie. Nu weet je precies hoe je het product duidelijk onder de aandacht van de consument moet brengen.

Iets voor jou? 

Voor deze opleiding heb je de volgende eigenschappen nodig:

  • Je werkt nauwkeurig, zowel zelfstandig als in een team
  • Je bent klantgericht en spreekt en schrijft goed Nederlands
  • Je bent creatief en kunt je goed inleven in anderen
  • Je kunt goed organiseren en plannen

Bekijk het filmpje over deze opleiding:

Wist je dat

Je veel creativiteit kwijt kunt binnen de marketing en communicatie? Dus als het bedenken van originele en innovatieve ideeën, die passend zijn bij de doelgroep jou aanspreekt, zit je goed!


Wat leer je?

Tijdens deze marketing- en communicatie-opleiding leer je door veel te oefenen in de praktijk. Onderwerpen als overleggen, samenwerken, plannen en organiseren komen uitgebreid aan bod.

We besteden veel aandacht aan mondelinge en schriftelijke communicatie. Je leert teksten voor de website te schrijven en te redigeren. En je ontwikkelt zelf promotie- en voorlichtingsmateriaal. Na de opleiding kun je zelfstandig marktonderzoek doen en een projectplan opstellen.


Keuzedelen

Om deze Mbo-opleiding nog beter aan te laten sluiten op het Hbo en/of jouw toekomstige baan, kies je tijdens je opleiding één of meerdere keuzedelen. Je kunt kiezen uit keuzedelen die iets extra’s toevoegen (verbreden) of keuzedelen waarmee je dieper ingaat op stof die je al geleerd hebt (verdiepen).

De keuzedelen die worden aangeboden zijn:

  • Leerjaar 1: keuze uit 'Ondernemerschap MBO' (480 uur) of 'Online Marketing Verdieping' (480 uur)
  • Leerjaar 2: Doorgaan met gekozen keuzedeel 'Ondernemerschap MBO' (480 uur)
  • Leerjaar 3: 'Lean en Creatief' (240 uur) of Online Marketing en het Toepassen van E-Commerce(K0519) of Digitale Vaardigheden Gevorderd (K0023)
Lees meer

Na je opleiding

Na je opleiding kun je kiezen voor een baan, een vervolgstudie of een eigen bedrijf. Ook dan kun je bij ons terecht, om je te specialiseren of bij te scholen.

Beroepen

Bijna alle bedrijven doen aan (online) digital marketing en/of interne en externe communicatie. Met deze opleiding kun je dus bij veel bedrijven aan de slag, bijvoorbeeld bij:

  • een reclamebureau
  • een mediabedrijf
  • een onderwijsinstelling
  • de overheid (gemeentes)

Doorstuderen?

Na deze opleiding kun je prima doorstromen naar:

  • Hbo (Crossmediale) Communicatie
  • Hbo Vrijetijdsmanagement
  • Hbo Facilitair Eventmanagement
  • Hbo Media & Entertainmentmanagement
  • Hbo Journalistiek
  • Hbo Commerciële Economie
Lees meer
Proef de sfeer, ontdek je campus.
Ontdek de campus
Je voeten zijn in de namiddag groter dan in de ochtend
#altijdblijvenleren
Het goede
antwoord is niet waar

Dit geldt zowel voor peuters als voor volwassenen. Daarom wordt altijd aangeraden pas in de namiddag een nieuw paar schoenen te kopen.